کلینیک محمدی
خدمات تخصصی کاشت مو و ابرو
سوالات متداول

علت کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی | بررسی دلایل + راه‌حل

مریم جعفری
5 ماه پیش
خواندن 8 دقیقه
56 بازدید
خانه » وبلاگ » عمومی » علت کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی | بررسی دلایل + راه‌حل
عمل بلفاروپلاستی

همانطور که احتمالا می‌دانید عمل بلفاروپلاستی، مشکلاتی مانند افتادگی پلک، پف‌کردگی و آویزان شدن پوست اطراف چشم را رفع می‌کند. این عمل جراحی باعث زیباتر شدن و درخشش بیشتر چشم‌ها و به طور کلی جوان‌تر شدن چهره می‌شود. بلفاروپلاستی یک عمل کم‌خطر با زمان ریکاوری کوتاه است، اما معمولاً با برخی عوارض جانبی همراه خواهد بود. کوچک شدن چشم عارضه‌ای است که برخی افراد بعد از جراحی پلک با آن مواجه می‌شوند. اینکه علت کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی چیست و آیا به مرور زمان رفع خواهد شد، موضوعی است که در این مطلب از مجله کلینیک محمدی در مورد آن صحبت می‌کنیم.

کوچک شدن چشم بعد ازعمل بلفاروپلاستی دقیقا چگونه است؟

علت کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی در اغلب موارد به مشکلی به نام پتوز (افتادگی پلک فوقانی) مربوط می‌شود. این عارضه بسیار نادر است و معمولاً در زیباجویانی رخ می‌دهد که قبل از جراحی مستعد این مشکل بودند. با این حال، پتوز ممکن است در یک یا دو هفته اول پس از عمل بلفاروپلاستی در یکی از چشم‌ها رخ دهد، ولی با گذشت زمان از بین می‌رود؛ طوری که هنگامی که زیباجو به طور کامل پس از عمل بهبود یافت، مشکل کوچک شدن، افتادگی یا پتوز رفع می‌شود.

پتوز مزمن یا طولانی‌مدت بعد از جراحی پلک ممکن است به دلایل مختلفی از جمله چسبندگی بالابر سپتوم، بخیه زدن سپتوم یا ضربه به عضله بالا ابرو رخ دهد. قبل از انجام عمل، مطمئن شوید که تمام عوارض و خطرات احتمالی را با جراح خود در میان گذاشته‌اید. همچنین بسیار مهم است که یک جراح پلاستیک با تجربه را انتخاب کنید تا پوست و آناتومی پلک شما را بررسی کند و همچنین تشخیص دهد که آیا بلفاروپلاستی برای شما مناسب است یا خیر.

علت کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی

عارضه کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی چقدر شایع است؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم مشکل کوچک شدن چشم بعد از جراحی پلک نسبتاً نادر است و در کمتر از 5 درصد موارد رخ می‌دهد. خطر بروز این مشکل می‌تواند تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله مهارت و تخصص جراح، آناتومی پلک فرد و روند بهبودی و تکنیک‌های خاص مورد استفاده در طی عمل باشد. مهم است که در مورد خطرات و مزایای بالقوه بلفاروپلاستی فوقانی با جراح پلاستیک خود صحبت کنید، از جمله خطر پتوز و اقداماتی که می‌توان برای به حداقل رساندن این خطر انجام داد.

مشکل کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی چقدر طول می‌کشد؟

کوچک شدن چشم ناشی از پتوز موقتی است و طی چند هفته یا چند ماه پس از جراحی به خودی خود برطرف می‌شود. در موارد دیگر، پتوز ممکن است دائمی بوده و نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد. مدت‌زمان کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی به عوامل مختلفی از جمله درجه پتوز، علت زمینه‌ای بیماری و روند بهبودی فرد بستگی دارد. اگر پتوز بعد از جراحی پلک رخ دهد، مهم است که به سرعت به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید و برای ارزیابی و درمان مناسب با جراح مشورت کنید. در برخی موارد، پزشک ممکن است برای رفع مشکل، بلفاروپلاستی مجدد یا جراحی پتوز پلک بالایی را توصیه کند.

علت کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی

عوامل زیادی می‌توانند در پتوز یا کوچک شدن چشم بعد از جراحی پلک نقش داشته باشند. این عارضه می‌تواند به دلیل آناتومی چشم رخ دهد، اما ممکن است به دلیل عملکرد جراحی اتفاق بیفتد. در ادامه به دلایل کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی اشاره می‌کنیم:

وجود مشکل پتوز از قبل

این احتمال وجود دارد که قبل از عمل جراحی، پلک‌هایتان کمی افتادگی داشته باشد، اما به دلیل آویزان شدن پوست اضافی روی پلک‌ها از آن بی‌اطلاع باشید. در چنین مواردی، پس از برداشتن پوست و چربی اضافی پلک، ابروی شما ممکن است به سمت پایین حرکت کند و چشم‌های شما را کوچک نشان دهد. به همین دلیل بسیار مهم است که جراح شما در طول مشاوره اولیه به بررسی دقیق چشم‌ها و موقعیت ابروی شما بپردازد و ببیند آیا خطر پتوز بعد از عمل وجود دارد یا خیر.

برداشتن بافت بیش از حد پلک

هنگامی که جراح بافت زیادی را از پلک در طی عمل برمی‌دارد، ابروهای شما ممکن است بیش از حد سنگین شده و به سمت پایین جابه‌جا شوند. در نتیجه ممکن است پلک‌های شما افتاده به نظر برسند و چشم‌هایتان را کوچک نشان دهند. مهم است که پزشکی را انتخاب کنید که تجربه کافی داشته باشد و بتواند تعیین کند که چه مقدار پوست را باید از پلک‌های شما جدا کند.

کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی

آسیب به عضله یا عصب پلک؛ مهم‌ترین علت کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی شامل باز کردن سپتوم و برداشتن پوست اضافی و چربی دور چشم قدامی از پلک فوقانی است؛ اما همیشه خطر عوارضی از جمله آسیب به عضله بالابرنده پلک وجود دارد. عضله بالابرنده در پشت پلک‌های بالایی قرار دارد و وظیفه بلند کردن آنها را بر عهده دارد. آسیب‌دیدگی یا از بین رفتن این عضله می‌تواند کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی شود.

وجود جای زخم یا اسکار

در برخی موارد، جای زخم ناشی از برش می‌تواند علت کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی باشد. با این وجود، این عارضه زمانی که توسط یک جراح مجرب و آموزش‌دیده انجام شود، ایمن خواهد بود. پزشک مجرب می‌داند چگونه پلک را برش دهد که جای زخم ایجاد نشود. اگر جای زخم در موقعیت نامناسب قرار گیرد، احتمال اینکه چشم‌ها کوچک به نظر برسند، وجود دارد.

تورم و التهاب ناشی از زخم

در عمل بلفاروپلاستی یک برش در امتداد خط مژه روی پلک فوقانی انجام می‌شود؛ بنابراین، می‌توانید انتظار کمی تورم و کبودی را در حین بهبودی داشته باشید؛ اما در برخی موارد، تورم و کشیدن پلک‌ها می‌تواند باعث پتوز موقتی شود. چنین افتادگی معمولاً پس از یک تا 3 هفته از بین می‌رود، اما در برخی افراد کمی بیشتر طول می‌کشد.

تغییرات مرتبط با سن زیباجو

حتی اگر بلفاروپلاستی پلک بالا می‌تواند چشمان شما را جوان کند، اما از پیری پوست جلوگیری نمی‌کند. با گذشت زمان، عضله بالابرنده ضعیف شده و باعث افتادگی پلک می‌شود. این موضوع منجر به کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی می‌شود.

نحوه رفع کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی

اگر پتوز یا کوچک شدن چشم به دلیل کبودی زیاد، ادم پلک یا هماتوم باشد، به احتمال زیاد طی چند هفته خود به خود برطرف می‌شود. استفاده از کیسه یخ و خوابیدن با سر رو به بالا می‌تواند به بهبودی سریعتر و کاهش کبودی کمک کند. هنگامی که پتوز در نتیجه تروما یا آسیب به عضله بالابر رخ می‌دهد، ممکن است برای رفع مشکل نیاز به جراحی باشد.

گزینه‌های درمانی که در مقابل عوامل و علت کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی مبارزه می‌کنند، عبارتند از:

بلفاروپلاستی اصلاحی

بلفاروپلاستی اصلاحی یک روش جراحی است که برای اصلاح یا بهبود نتایج جراحی قبلی پلک استفاده می‌شود. می‌توان از آن برای درمان عدم تقارن، مسائل عملکردی یا عوارض ناشی از جراحی اصلی استفاده کرد. بلفاروپلاستی اصلاحی پلک فوقانی معمولاً یک جراحی پیچیده‌تر از بلفاروپلاستی اولیه است. اگر کوچک شدن چشم به دلیل برداشت زیاد پوست یا جای زخم ایجادشده باشد، این روش به حل مشکل کمک می‌کند.

عکس عمل بلفاروپلاستی

ترمیم پتوز ابرو

این عمل برای اصلاح افتادگی ابروها و رفع کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی کاربرد دارد. این روش می‌تواند به کاهش افتادگی پوست ناشی از افزایش سن و همچنین رفع افتادگی پلک‌های ناشی از جراحی قبلی یا آسیب عصبی کمک کند. ترمیم پتوز شامل ترمیم یا تقویت ماهیچه‌ها و بافت‌هایی است که مسئول بالا نگه داشتن پلک‌ها و ابروها هستند. این عمل باید توسط جراح پلاستیک با تجربه انجام شود.

جراحی اصلاح پتوز

این روش جراحی می‌تواند هم افتادگی خفیف پلک فوقانی و هم پتوز شدید با عملکرد ضعیف عضله بالابرنده را درمان کند. جراحی اصلاح پتوز شامل تغییر موقعیت افتادگی پلک در موقعیت صحیح خود است که اغلب با ترمیم یا تقویت ماهیچه‌ها و بافت‌هایی که از پلک حمایت می‌کنند انجام می‌شود. این جراحی نه تنها زیبایی چشم و ابرو را افزایش می‌دهد، بلکه مشکل کوچک شدن چشم‌ها را رفع می‌کند.

کلام آخر!

چشم‌ها بیش از آنکه دریچه‌های روح باشند، ویژگی اصلی چهره انسان هستند. ما به چشمان شخص نگاه می‌کنیم تا صمیمیت، امانت‌داری، اشتیاق و غیره را مشاهده کنیم. رواج روش‌های جوان‌سازی پلک شواهدی هستند که نشان می‌دهند مردم تا چه اندازه به زیبایی و درخشش چشم‌های خود اهمیت می‌دهند.

معمولاً زمانی که پلک بالا یا پایین با افتادگی، شل شدن پوست و توده چربی اضافی سنگین می‌شود، خدمات بلفاروپلاستی توصیه خواهد شد. این روش جراحی می‌تواند‌ ظاهری چشم‌ها شما را جوان نشان دهد، اما مهم است توسط یک جراح مجرب انجام شود. کلینیک محمدی با داشتن پزشکان با تجربه به شما در رسیدن به ظاهر دلخواه‌تان کمک زیادی می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص انجام خدمات بلفاروپلاستی و رزرو وقت همین حالا فرم مشاوره رایگان زیر را پر کنید!

 

آیا کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی طبیعی است؟
این موضوع کاملاً طبیعی است و به طور معمول به تورم، کبودی یا ادم اطراف چشم مربوط می‌شود و بعد از چند هفته از بین می‌رود.
اگر مشکل کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی از بین نرفت چه کنیم؟
کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی در 95 درصد موارد بعد از دوره ریکاوری از بین می‌رود. پنج درصد باقی‌مانده به دلیل تجربه کم پزشک رخ می‌دهد. اگر این مشکل به صورت طولانی‌مدت باقی ماند، نیاز به مداخله پزشکی دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها
افزودن دیدگاه