کلینیک محمدی
خدمات تخصصی کاشت مو و ابرو
سوالات متداول

مراقبت های بعد از کاشت مو | هرآنچه درباره نگهداری موهای جدیدتان باید بدانید

admin_keyvan
5 ماه پیش
خواندن 9 دقیقه
56 بازدید
خانه » وبلاگ » عمومی » مراقبت های بعد از کاشت مو | هرآنچه درباره نگهداری موهای جدیدتان باید بدانید

کاشت موی موفق به مهارت متخصص، تکنیک کاشت، کیفیت فولیکول‌های موی زیباجو و… بستگی دارد. اما مراقبت های بعد از کاشت مو نیز به اندازه همه این موارد حائز اهمیت است، چرا که تاثیر بسزایی بر رشد مناسب و رسیدن به نتایج دلخواه دارد.

موهای جدید شکننده و سست هستند و برای رشد مناسب نیاز به حداکثر توجه از سوی شما دارند، پس اگر به خوبی از پیوندهای جدید خود مراقبت کنید، خطرات کاهش پیدا می‌کنند و در نهایت موهایی پر، زیبا و خوش‌حالت خواهید داشت. در این مطلب از مجله آموزشی کلینیک محمدی، قرار است مراقبت های بعد از کاشت مو را بررسی کنیم.

راهکار های مراقبتی پس از کاشت مو

هفته اول بعد از کاشت، برای طی شدن روند ریکاوری بسیار مهم است. بیشترین مشکلات در صورت عدم رعایت مراقبت‌های بعد از کاشت مو در این زمان رخ می‌دهد. حدود 7 الی 10 روز، گرافت‌های مو روی سر پدیدار می‌شوند و دوره نقاهت شروع خواهد شد که در طی آن ممکن است حداقل ریزش مو به نام ریزش شوک را تجربه کنید. این یک اتفاق طبیعی است و توسط چرخه رشد طبیعی فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود.

ریزش شوک می‌تواند تا دو ماه طول بکشد. تا شش ماه پس از عمل، رشد مو به سریع‌ترین سرعت خود می‌رسد، تارهای مو هر روز ضخیم‌تر و قوی‌تر می‌شوند و 80 درصد از سر شما را پوشش می‌دهند. نتیجه نهایی معمولاً 12 ماه پس از جراحی به دست می‌آید، زیرا موهای کاشته شده و طبیعی شما به طولی می‌رسد که می‌توانید آن‌ها را به دلخواه حالت دهید.

عکس قبل و بعد کاشت مو

برای کمک به درک بهتر فرآیند بهبود کاشت مو، ما یک راهنمای مراقبتی پس از کاشت مو و برنامه زمانی از آنچه می‌توانید پس از جراحی خود انتظار داشته باشید، تهیه کردیم. این برنامه زمانی به شما کمک می‌کند تا مراقبت‌های لازم را در زمان‌های مختلف برای موهای جدید خود اعمال کنید.

روز اول تا هشتم بعد از کاشت مو

بعد از کاشت یک روز کامل را استراحت کنید تا از شر آرام‌بخش‌های تجویز شده برای بی‌حسی موضعی خلاص شوید. اگر فعالیت روزانه شما با تحرک کمی همراه هست، بهتر است دو یا سه روز استراحت کنید.

چنانچه شغل شما بیشتر فیزیکی است، یک هفته استراحت کوتاه توصیه می‌شود. تا 10 روز آینده یک قطره الکل ننوشید، به خصوص اگر پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرده باشد. حداقل دو تا سه هفته بعد از کاشت سیگار نکشید و از خوردن غذاهای شور و تند نیز پرهیز کنید.

برای جلوگیری از تورم اپیدرم بالای ابروها که معمولاً در روز سوم یا چهارم بعد از عمل ظاهر می‌شود، یک پارچه تمیز و پر از تکه‌های یخ را روی ناحیه پیشانی بمالید. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از پایین آمدن ورم به داخل چشم، یک هدبند روی پیشانی خود قرار دهید. برای جلوگیری از افزایش دمای اپیدرم جمجمه که برای رشد مجدد  پیوندهای جدید مضر است، انجام فعالیت جنسی در 10 تا 15 روز اول مجاز نیست.

از تجویز داروها و توصیه‌های پزشک پس از کاشت مو پیروی کنید و در عین حال از مصرف آسپرین که خون را رقیق می‌کند و می‌تواند مانع از بهبودی شود، خودداری کنید. پانسمان باید تا پایان روز اول پس از عمل برداشته شود. اگر خونریزی رخ داد، به آرامی با یک گاز استریل روی آن ناحیه را بپوشانید.

هفته اول بعد از کاشت مو

نحوه تمیز کردن سر بعد از کاشت

پس از دو روز می‌توانید با پیروی از دستورالعمل‌های ارائه شده توسط پزشک، شروع به تمیز کردن سرتان کنید. برای تمیز کردن سر به آرامی محصول ارائه شده توسط پزشک را روی پوست سرتان بمالید که هم پوست سر را تمیز کند و هم خارش را تسکین دهد. شستشو باید با آب گرم و بدون فشار ناشی از دوش انجام شود. به هیچ عنوان پوسته‌ها و موهای جدید را لمس نکنید.

پس از چهار تا پنج روز برای اعمال مراقبت های بعد از کاشت مو می‌توانید سر خود را با فشار متوسط دوش آب گرم بشویید و همیشه با ملایمت از شامپوی مخصوص برای تمیز کردن ناحیه استفاده کنید. بعد از یک هفته، ناحیه پیوند شده را حدود بیست دقیقه و با آب ولرم تمیز کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین فصل کاشت مو

چگونه بعد از کاشت موهای خود را تقویت کنیم؟

نحوه خوابیدن؛ نکته‌ای مهم در مراقبت های بعد از کاشت مو

برای خوابیدن در دو شب اول حالت نیمه نشسته به خود بگیرید (سر به بالا باشد) و از یک بالش مخصوص برای راحت نگه داشتن گردن استفاده کنید. این کار از تورم در ناحیه پیشانی  و از تماس ناحیه عمل با ملحفه‌ها جلوگیری می‌کند. ناحیه عمل می‌تواند با بالش تماس داشته باشد، اما توصیه می‌شود پد یکبار مصرف جاذب را روی آن قرار دهید تا سبوم ترشح شده از جای زخم را جذب کند.

رشد موی کاشت شده

روز هشتم تا سی‌ام بعد از کاشت مو

هنگامی که روتین عادی زندگی خود را از سر گرفتید، پوسته‌های سر شروع به ناپدید شدن می‌کنند. در ماه اول نباید زیر نور خورشید یا باران بروید چرا که انجام این فعالیت‌ها ممنوع است. در این دوره ممکن است خارش ایجاد شود.

روغن کالاندولا یا آلوئه ورا از جمله محصولات ضد سوزشی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؛ این محصولات به ترمیم و آبرسانی ناحیه کاشته شده کمک کرده و از خشک شدن بیش از حد پوست سر جلوگیری می‌کنند. استفاده از روغن مناسب می‌تواند‌ بخشی از فرایند مراقبت های بعد از کاشت مو باشد.

استفاده از محصولات تهاجمی مو، ژل‌ها، واکس‌ها یا رنگ‌ها و همچنین استفاده از شانه یا برس‌ ممنوع است. کاشت مو موفق نیز با مراقبت دقیق از مو پس از عمل تعیین می‌شود. روغن آرگان، کنجد یا نارگیل می‌توانند به تغذیه پوست سر کمک کنند.

از شامپوهای ملایم حاوی مواد طبیعی استفاده کنید، یک رژیم غذایی سالم، غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها و کم چرب به تأمین خون با اکسیژن و مغذی برای بهبودی کاشت مو کمک می‌کند. در صورت کمبود مواد معدنی یا ویتامین می‌توانید از پزشک خود برای رشد مناسب مو با یک محصول طبیعی از پروبیوتیک‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها کمک بخواهید.

ماه اول تا ماه سوم بعد از کاشت مو

یک ماه پس از عمل، فولیکول‌های کاشته شده مانند کرک‌های ریز شروع به ریزش می‌کنند. این موضوع کاملاً طبیعی است و همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم به آن “ریزش موی شوک” گفته می‌شود، سپس آن‌ها دوباره شروع به رشد می‌کنند و موهای دائمی جدید شما بعد از حدود سه ماه ظاهر می‌شوند.

در این مدت ممکن است لکه‌های کوچک سفید قبل از رسیدن مو ظاهر شوند. این یک واکنش طبیعی به رشد مو است و نباید آن‌ها را عفونت اشتباه بگیرید. لکه‌های کوچک سفید بعداً قرمز خواهند شد و سپس خود به خود از بین می‌روند و فضایی برای موهای جدید ایجاد می‌کنند.

در برخی موارد، احساس بی‌حسی ممکن است در ناحیه کاشت احساس شود، از این بابت نگران نباشید، این احساس در پایان ماه دوم از بین می‌رود. بگذارید سرتان در هر شرایطی نفس بکشد، اما سرتان را در معرض اشعه خورشید قرار ندهید که برای موهای جدید کشنده و برای بهبود کاشت مو مضر است.

برای جلوگیری از آسیب رساندن به پیوندهای جدید و به خطر افتادن رشد مجدد آن‌ها باید از کلاه ایمنی، کلاه لبه‌دار و سایر کلاه‌ها در سه ماه اول اجتناب کنید. قبل از سه ماه هیچ فعالیت ورزشی را از سر نگیرید و در دریا یا استخر شنا نکنید.

عکس نتایج کاشت مو

ماه سوم تا ششم بعد از کاشت مو

بعد از شش ماه و رعایت توصیه های پس از عمل کاشت مو از سوی شما، رشد مو به سریع‌ترین حالت خود می‌رسد و تارهای مو هر روز ضخیم‌تر و قوی‌تر می‌شوند. فولیکول‌های جوان تا 80 درصد از سر شما را می‌پوشاند. شما می‌توانید موهای خود را با یک برس موی پهن شانه کرده و حتی موهای خود را کوتاه کنید تا از شر تارهای موی نامنظم خلاص شوید.

همچنان باید مراقب باشید که موهای خود را در معرض گرما (سشوار یا سونا رفتن)، سرما (برف) یا فشار (کشیدن مو) قرار ندهید. در صورت تمایل می‌توانید در پایان ماه ششم یک معاینه پس از عمل برای نظارت بر پیشرفت بهتر در روند بهبودی و ریکاوری داشته باشید.

ششم ماه تا یک سال بعد از کاشت مو

معمولا بعد از 12 ماه پس از کاشت و رعایت مراقبت های بعد از کاشت مو به نتیجه دلخواه می‌رسید. نواحی کاشت تقریباً 100 درصد در این مرحله بهبود می‌یابند و فولیکول‌های جوان 90 درصد سر شما را می‌پوشانند.

در این زمان می‌توانید با اطمینان خاطر از داشتن موهایی سالم و قوی لذت ببرید! ممکن است دوست داشته باشید موهای جدید خود را هر طور که می‌خواهید مدل دهید و بدون نگرانی از هر محصولات نرم‌کننده و حالت‌دهنده استفاده کنید.

آخرین معاینه شما یک سال بعد از کاشت خواهد بود. این کار برای اطمینان از رسیدن به اهداف مورد نظرتان برنامه‌ریزی می‌شود تا مطمئن شوید که دستورالعمل‌های پزشک خود را درخصوص مراقبت های بعد از کاشت مو بعد از گذشت یک سال همچنان دنبال می‌کنید.

بعد از کاشت مو چی بخوریم؟

خوب است بدانید که رژیم غذایی فاقد مواد ضروری (مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و اسیدهای چرب) می‌تواند باعث اختلال در عملکرد سلول‌ها شود که منجر به ریزش دائمی یا موقتی موهای جدید شود!

این موضوع ناتوانی فولیکول‌های جدید در رشد مو را نشان می‌دهند. همانطور که می‌دانید پس از کاشت مو مرحله ریزش موی شوک وجود دارد که در دو ماه اول اتفاق میفتد. در این زمان یک رژیم غذایی حاوی آهن و روی برای تولید فولیکول‌های موی سالم ضروری است. مصرف مواد غذایی همچون میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات (ماست) و پروتئین‌ها (گوشت مرغ و ماهی) و…

 

همچنین توصیه می‌شود از مصرف غذاهای شور و تند نیز خودداری کنید. در ادامه به برخی از وعده‌های غذایی ممنوع در دوران نقاهت اشاره کرده‌ایم:

  • گوشت‌های فرآوری شده (بیکن، سوسیس و پپرونی)
  • سس‌ها
  • پنیر
  • غذاهای فست فودی
  • سیب زمینی
  • بال مرغ

 

مهمترین بخش رژیم غذایی شما آب است. حتما روزانه حداقل 8 لیوان آب مصرف کنید تا موهای خود را سالم نگه دارید، فشار خون را تنظیم کنید و زندگی خود را متعادل نگه دارید. با این کار ریزش موی ناشی از خشکی پوست سر را از بین می‌برید.

“عکس پنجم: عکس از مواد غذایی”

انجام خدمات کاشت مو در کلینیک محمدی

کاشت مو یک کار تخصصی است که باید توسط پزشکان و افراد آموزش دیده انجام شود. شما برای این کار هزینه می‌کنید و می‌خواهید موهایی زیبا و پرپشت داشته باشید؛ پس مهم است به سراغ کلینیک‌های معتبر بروید. کلینیک محمدی با داشتن سابقه بلند و نمونه کارهای درخشان می‌تواند‌ به شما در داشتن موهای جدید و زیبا کمک کند. برای کسب مشاوره تخصصی و رزرو وقت درخصوص خدمات کاشت مو، همین حالا فرم مشاوره رایگان زیر را پر بفرمایید.

من بعد از کاشت مو دلمه دارم، آیا این طبیعی است؟
بله این موضوع کاملا طبیعی است. از روز اول، پوسته‌ها و خون روی گرافت‌های کاشته شده با هم جمع می‌شوند. به آنها دست نزنید. استفاده از فوم و شامپو به صورت روزانه از روز بعد از پیوند و به مدت 8 روز به نرم شدن پوسته‌ها و همچنین دوش آب گرم توصیه می‌شود. همه دلمه‌ها بعد از 8 تا 10 روز ناپدید می‌شوند.
آیا می‌توانم بعد از کاشت مو از کلاه استفاده کنم؟
توصیه می‌شود پس از کاشت مو، بگذارید سرتان تا حد امکان نفس بکشد. برخی از کلینیک‌ها توصیه می‌کنند که برای چهار تا پنج روز پس از عمل، برای جلوگیری از تورم چشم‌ها از هدبند استفاده کنید. کلاه پشمی پس از حداقل یک ماه و همچنین کلاه ایمنی ساختمانی، آتش نشانی یا موتور سیکلت مجاز است.
آیا می‌توانم روغن کرچک را به موهای جدید خود بمالم؟
خیر، توصیه می‌شود در شش ماه اول هیچ چیزی روی ناحیه پیوند زده نزنید، چه روغن کرچک، رنگ مو، اسپری مو یا ژل. فقط می‌توانید از محصولات پاک کننده مو یا کرم‌های طبیعی با پایه کالاندولا، کنجد یا روغن نارگیل که توسط کلینیک تجویز شده است استفاده کنید.
آیا رژیم غذایی یا مکمل‌های غذایی خاصی بعد از کاشت مو توصیه می‌شود؟
علاوه بر نیاز به نوشیدن منظم آب فراوان، توصیه می‌شود از یک رژیم غذایی سالم، کم قند و چربی، بر پایه گوشت، سبزیجات و سالاد استفاده کنید. بسته‌های مواد معدنی (کلسیم، منیزیم، روی، آهن، فسفر، منگنز، سلنیوم، پتاسیم و غیره) و ویتامین‌ها (بیوتین، فیناستراید و مولتی ویتامین‌های CDE)، برای شش ماه آینده استفاده کنید.
چه مدت قبل بعد از کاشت مو برای ورزش اقدام کنم؟
ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواری، یوگا یا دویدن را می‌توان یک ماه پس از کاشت مو از سر گرفت، اما ورزش‌های سنگین که نیاز به تلاش فیزیکی شدید دارند، مانند ورزش‌های تیمی، اسکواش یا تمرینات وزنه برداری، نباید قبل از سه ماه از سر گرفته شوند، زیرا باعث افزایش فشار خون در سر می‌شود.
چرا بعد از کاشت مو باید هدبند ببندم؟
در آخرین قرار ملاقات با کلینیک، 24 ساعت پس از پیوند و پس از برداشتن پانسمان به شما توصیه می‌شود که از یک هدبند استفاده کنید که از برگشت ورم ناشی از عمل روی صورت و تغییر شکل آن جلوگیری می‌کند.
آیا بعد از کاشت مو می‌توان رابطه جنسی داشت؟
خیر. به دلیل فشار خونی که در جمجمه و پوست سر ایجاد می‌شود، باید تا ده روز پس از کاشت مو از هرگونه فعالیت جنسی خودداری کنید.
آیا می‌توانم بعد از کاشت مو به زیر نور خورشید بروم یا شنا کنم؟
چه در دریا و چه در استخر، حداقل یک ماه پس از کاشت مو شنا ممنوع است. همچنین باید از حمام، سونا، آبگرم و هرگونه فعالیتی که باعث گرم شدن غیرطبیعی اپیدرم می‌شود خودداری شود تا باعث تغییر در پیوندها نشود.
آیا می‌توانم موهایم را بعد از پیوند اصلاح کنم؟
شما می‌توانید پیوندهای کاشته شده را پس از 6 ماه رویش مجدد کوتاه کنید. قبل از این مدت می‌توانید موهای جدید خود را با قیچی کوتاه کنید. از طرف دیگر، ناحیه اهداکننده را می‌توان پس از یک ماه کوتاه کرد تا سطح رشد مجدد روی کل سر یکنواخت شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها
افزودن دیدگاه